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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ?

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Message  Kagemni003 6/9/2017, 7:29 pm


Dans le « message du temps de la fin » apporté par William Branham, il y a une théorie appelée les « sept âges de l'église » qui est basée sur les chapitres 2 et 3 du livre de l'Apocalypse. D'après cette théorie, l'histoire de l'église est subdivisée en « sept périodes » ou « sept âges » ayant chacun leurs caractéristiques. Bien que cette théorie ait été copiée par Branham chez des auteurs qui l'ont précédés comme Clarence Larkin (ceux qui souhaitent vérifier peuvent chercher le livre intitulé « Dispensational Truth »), nous aimerions attirer l'attention sur un aspect de cette théorie. En effet, d'après Branham, la vérité a été perdue au cours des âges et c'est lors des derniers « âges de l'église » que la « restauration de l'église » aurait débuté. Cette « restauration » aurait eu lieu en « trois phases », chaque phase correspondant à un « âge de l'église », à savoir :

1ère phase -> JUSTIFICATION -> 5ème âge de l'église (SARDES)
2ème phase -> SANCTIFICATION -> 6ème âge de l'église (PHILADELPHIE)
3ème phase -> BAPTÊME DU SAINT-ESPRIT/RESTAURATION DES DONS -> 7ème âge de l'église (LAODICÉE)

Branham a également enseigné que :

La JUSTIFICATION a été apportée par MARTIN LUTHER (5ème messager)
La SANCTIFICATION a été apportée par JOHN WESLEY (6ème messager)
Le BAPTÊME DU SAINT-ESPRIT/RESTAURATION DES DONS a été apporté par « LA PENTECÔTE » (7ème messager)

Vous remarquerez que les 5ème et 6ème messagers sont clairement identifiés, tandis que pour le 7ème messager qui apporte « le baptême du Saint-Esprit », Branham parle des « pentecôtistes » sans donner de nom spécifique. Pourquoi être aussi vague à propos de la dernière phase de « restauration de l'église » ? C'est étonnant.

Ceci dit, William Branham nous a laissé une série d'indices qui nous permettent d'identifier avec précision un pentecôtiste qui était un afro-américain (« homme de couleur », terme employé par Branham pour désigner les Noirs) borgne et à l'origine de ce qui est appelé le « réveil de la rue Azusa » (Azusa street revival).

Branham dit aussi que ce pentecôtiste afro-américain a apporté un messager pour cet âge, tout comme Luther et Wesley ont chacun apporté un message pour leurs âges respectifs.

Ceci n'étant qu'une introduction, nous développerons ce sujet en détails prochainement avec citations de William M. Branham à l'appui...


Dernière édition par Kagemni003 le 24/10/2017, 3:37 pm, édité 4 fois (Raison : mise au point)
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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? Empty L'âge de l'église de Laodicée est l'âge pentecôtiste

Message  Kagemni003 7/9/2017, 2:49 pm


Dans les citations suivantes, William M. Branham enseigne que l' « âge de l'église de Laodicée est l'âge pentecôtiste », de la même façon que l' « âge de l'église de Sardes est l'âge luthérien » et « l'âge de l'église de Philadelphie est l'âge méthodiste/wesleyien ». Voyons les textes :


50 We're in our third and last stage. And remember, the Pentecostal age is a rejected age. I hate to say that, for I've never found faith in any church like the Pentecostal church. But it's rejected, because it's the Laodicean last church age, lukewarm. It'll be spued from the mouth of Christ. But God in there will draw out His people, out of that Pentecostal age. You say, "Well, I'm looking for a great age." I know, many of you people… There's a teaching, the schools of the prophets. And they'd say it's all the great church age is coming. Don't believe it. The next thing to come is Christ for His Church. That's right. To… So remember, the last church age is the Laodicean church age, a lukewarm that's spued from God's mouth. It's true. And you know that.
(The Children Of Israel, 23rd November 1947, paragraph 50)


88 Ten of them… Now, the church came. And it's come now to a place to where we've come down through the Luther age, the Methodist age and the Pentecostal age, and on down to a place, and now some of the full Gospel people turned firmly against Divine healing, believe that it wasn't even in the atonement. Well, it's got to a place, friends, where you… It's getting horrible out here. "Old-time religion," they say, "it's something that's passed long ago, can't have it; it's too much. We're living in a modern day; we've got to get modern ideas. We got to have shuffleboards in the church, ping-pong games, and everything to hold our young people."
(Israel And The Church #4, 28th March 1953, paragraph 88)


31 So could you imagine how that preacher watched that Elijah? Look: perfectly type of the Church. Look, when they started the first journey was when they come out of the dark ages in Luther's age. The second stage of the journey, the school of the prophets was John Wesley's age, the second great revival. The third stage at Jordan was the Pentecostal age now. Then the next stage is across Jordan when the supernatural takes place. Here we are entering into it. Now, Elijah, he kept his eyes right on Elijah—Elisha did. And when he—the chariot come down and he was taken up, he dropped his robe, and Elisha put this robe upon himself, went forward, opened up the Red Sea—or the Jordan, crossed over: a perfect picture (Look.), Christ when He was taken up the church received a double portion of the Spirit that was on Him.
(The Hand Of The Lord Came Upon Him, 3rd April 1954, paragraph 31)


44 Did not the Bible say the church would be like that? Didn't the Bible say they'd be lukewarm in this age? The Laodicean, the Pentecostal age? The Lutheran age? The Wesley age? And now the Pentecostal age? They would get lukewarm, neither hot nor cold. He said, "I'll spue them from my mouth. But fear not little flock, it's your Father's good will to give you the kingdom." It's at hand. I know it's a horrible thing to listen to, but you'd rather… better listen to it now, than wait till it's too late. Listen, men and women, I want to lay this before you. Not taking too much of your time; I'm going to pick this up tomorrow night, there. There was an evangelist went across the earth not long ago…
(The Handwriting On The Wall, 30th January 1958, paragraph 44)


116 Now, just before the last church age which was Pentecostal, is the lukewarm, Laodicean church age which is rejected… But remember, as Jesus was seen in the cross standing in the seven golden candlesticks, the darkest was what was the fartherest away from Him, His right hand and His left hand. And He was to look upon as Alpha and Omega, not the in-between, the—the Alpha and Omega, as He had His hand stretched. And He was jasper and sardius stone, which was Benjamin and Reuben, the first and the last. There He had His hands stretched; there He stood.
(The Baptism Of The Holy Spirit, 28th September 1958 morning, paragraph 116)


36 Watch the church as it's come, as it move. Just take it in your own mind, you historians, that studies history. Look at the Lutheran church under justification, coming just so freshly from Catholicism; look at it moving. Then look at Wesley coming a little closer, into sanctification, weaving into the Scriptures. Look at right in between, the Wesley. Then the next thing come in was the Pentecostal age, and the Pentecostal age with the restoration of the gifts, the spiritual gifts. Now, look at the age coming now right up to the Headstone. See what I mean? The coming of the Lord, the made known. God and all creations is waiting for the church to positionally find its place.
(Adoption #4, 22nd May 1960 evening, paragraph 36)


40 Don't never look for big churches and big things. When we get to this Pentecostal age, you'll certainly see where they lost out. The very church Laodicea means "rich, need of nothing," and naked, wretched, blind, miserable, and don't know it. See? They went off after like great money, and buildings, and everything else. When, the Church has always been the—the offscours of the earth. And here they were: hated by all people, cast out, in alleys, anywhere they can live. Read Hebrews 11, and take the last six or eight verses of it, how "they wandered about in deserts, and—and wearing sheepskins and goatskins, and was destitute, and afflicted, and tormented." Those people there, how will our testimony stand up against theirs in the day of the Judgment? See, those people in that day.
(The Ephesian Church Age, 5th December 1960, paragraph 40)


153 Now the Bible's predicted again that He'll… that we are in this Pentecostal Age, is "naked, miserable, blind, and don't know it." There's the condition of the church, Philadelphia. Oh, you formal Baptists, Presbyterians, and Pentecostals! See, there you are. Sometimes I don't mean that to you setting here; I'm on a tape, you see, and I know where it's going. See? Repent! Get back to the Bible! Get back to Christ!
(The Pergamean Church Age, 7th December 1960, paragraph 153)


14 It's to my confession tonight that Jesus Christ is alive and not dead. He lives in His Church. Although many of our creeds has forced Him on the outside, as the Bible… We see in the Laodicean church age, the last church age, which is the Pentecostal age that we're in now, Jesus was standing, put out of His church, knocking on the door trying to get back in. "As many as I love I rebuke and chasten…" trying… "If any man will open, I'll come in and sup with him." Now, upon this, upon this confession that… If we can see tonight in this building that Jesus is still alive, and can prove beyond a shadow of doubt that Jesus Christ, God's Son in the form of the Holy Spirit, is right in this building, then if He's the same yesterday, today, and forever, He will act the same as He did yesterday, today, and forever. His compassions and love will be the same.
(It Is I, Be Not Afraid, 12th February 1961 evening, paragraph 14)


40 Now, if we notice, the salute to this church; as we're going to start now on the 7th verse, the messenger of Philadelphia. The true Church in the—true Church in the professing church. It was a true Church in the professing. … to the angel of the church of Philadelphia write;… I have called your attention to the lapping over, each one, now. Now, you'll get here, the angel… if you'll watch the way he brought in the age of the… Methodist age lapping on, and will run over into a little bit of the Philadelphian… or to the Laodicean, Pentecostal age. Then, tomorrow night, the Pentecostal messenger comes back to rebuke these for falling, just as this age rebuked them from falling back here in Sardis (in the Lutheran age), the lapover.
(The Philadelphian Church Age, 10th December 1960, paragraph 40)


53 Now, First World War, Second World War, and now we're ready for the Third World War: brewing everywhere. What is it? Israel's in her homeland waiting for her Messiah. The Gentile church, the Pentecostal age, Luther, Wesley, and now the Pentecostal age has got lukewarm and spued Jesus out, and He's spuing them out: right, the Pentecostal age. But just at the end before the world is to be destroyed, Jesus said, "As it was in the days of Sodom, so shall it be in the coming of the Son of man," that the Gentile church would receive the same power, the same angel, the same witness, the… Surely, you can see that. It's just as plain as plain could be. A child could see it. See?
(The Mark Of The Beast And The Seal Of God #2, 17th February 1961, paragraph 53)


96 But it also said in the end time what—how the church is going to be lukewarm, fall away. It will be; no need of trying to stop it, it will be. But there's some in there, he stood… The only church age of the seven church ages, the Laodicean is where Jesus was found outside His church, knocking on the door, trying to get back in. That's right, the only church age… Yes, sir. And the Laodicean Pentecostal church age, so-called, they've made so many creeds and denominations till you set Jesus on the outside, and He was standing at the door knocking. [Brother Branham knocks repeatedly—Ed.] "All that I love, I rebuke and chasten."
(An Uncertain Sound, 15th March 1961, paragraph 96)


131 Now, if you notice, way down at the bottom it's wide; then it shapes up a little more in the minority, and then a little more, and then it goes to the headstone. That's the Lutheran age, justification in the church; sanctification; then the baptism of the Holy Ghost. But as it shapes towards the top, it continues from Lutheran age, to Wesley age, into Pentecostal age. But after it leaves the Pentecostal age, it still shapes up until it has to get to such a place till all those stones are so honed till a razor blade…
(The True Easter Seal, 2nd April 1961, paragraph 131)


52 God don't care a nickels worth about that. He wants a man that's filled with power and the Holy Ghost, that'll stand and tell and the truth, regardless it shook the hide off of them. That's right. But where do we find it? Everybody's got a meal ticket and a Cadillac. Something's wrong somewhere. Something's wrong somewhere. That's the reason the church is rocking today the way it is, because it's off the foundation. What happened when that son then became in the Old Testament? Like to stay there a little while. We'll have to get back to it later. But now, what if that son then, was a good boy, stayed exactly like the father ordained it to be. If the Bible said one thing, he stayed right with It. Whatever the Bible said, he stays right with It. Regardless of what it is, no matter what the rest of them believe, all the straw bosses, he stays with the main boss; he stays with what God said. God said, "Let every man's word be a lie and Mine be the Truth." I don't care what comes or what goes, stay right with that. And we know that the Bible predicts that the Pentecostal age will become a lukewarm, spued out of God's mouth. We know that that's what the Bible said. Exactly right. Now, we got to face it; it's here. Now.
(Abraham And His Seed After Him, 23rd April 1961)


92 I want to notice another Intelligence, speaking of the grace of God that has appeared to us. Did you notice, the first thing is the root; the second thing is the stalk; the third thing is the fruit; and that ends it: justification, the root; sanctification, the stalk; and the fruit, original Seed. And that's Martin Luther, John Wesley, and the baptism of the Holy Spirit; justification, sanctification, and the baptism of the Holy Ghost. That gives testimony to our views on the Scripture. And I have a dozen things wrote right here, that I could say about that, that—of different things that bears witness. By looking at the natural things, they testify of the spiritual things: justification, the roots; sanctification, the stalk; and the baptism of the Holy Spirit, the fruit that comes forth from the results of root and stalk. That root came from a seed. The seed was like what went in the ground; it's back again. And today we've lived through the Luther age; we lived through the Wesley age; and now we're living in the redeemed age of the Pentecostal. What is it? Bringing back the very same church, the very same thing that was planted on the day of Pentecost. Nature itself gives testimony to it, just the same as it gives testimony to death, burial, and resurrection.
(The Testimony Of A True Witness, 5th November 1961, paragraph 92)


65 Someone said to me not long ago, said, "Brother Branham, you don't believe that that was actually God standing there eating a calf?" I said, "I sure do." Abraham called Him "Elohim." That's right. Anyone knows that's capitol L-o-r-d, which is translated in the Greek, "Elohim," which means "the self-existing One." What was it…?… showing there? Jesus said, "As it was in the days of Sodom, so shall it be at the coming of the Son of man." What is it? Elohim, God appearing in human flesh, His church (Hallelujah.) showing Christ. Jesus said in Saint John 14:12, "The wor—He that believeth on Me, the works that I do shall he do also." That's right. Now, the church has come from the great reformation of the Lutheran age, and then down through the Wesley age, and into the Pentecostal age. And now it's shaping up like the headstone in the—the pyramid. Now, don't think I'm talking pyramid doctrine, but I'm just showing example, and how that has to fit so perfect in there because it's not cemented; it's just dropped in there. And how that…
(Be Not Afraid, 20th June 1962, paragraph 65)


111 We think about all these Episcopalians, Presbyterians, and Lutherans. We appreciate that. We see them coming in. But it's a sign to us. This is the time when they're coming to buy that oil. The sleeping virgins been sleeping all along. What's the matter with these pastors today? Don't know the hour you're living? Jesus said, "If you'd have knowed Me you'd have knowed My day." Said, "You can discern the face of the skies; but the signs of the times you don't discern." Wake up, people! Don't you know that the Bible said that… to this Pentecostal church the way that it's going now, "In the time that you think not…" Do you know the Pentecostal church is the Laodicea Church Age, the last one of them? It would be lukewarm, God would spue it from His mouth?
(Letting Off The Pressure, 18th May 1962, paragraph 111)


174 Father God, speak to hearts here tonight. You know the intention of this. You know, Father, it's—it's got to come a time that something has got to be done. We—we see the condition, and the way it's getting worse all the time. And we realize that the Pentecostal church age, in the last days, is the Laodicean Church Age, the only one that Christ was put out of the church, standing, knocking trying to get back in. O God, be merciful.
(Jehovah-Jireh #1, 5th July 1962, paragraph 174)


79 Each messenger has had his message, and the—the message and the messenger of the age. And it is most remarkable that each messenger… We even found in the church ages (and tonight we'll go back in the Old Testament and find that it's the same thing) that God sends the messenger of that age at the end of the time; always at the end, never at the beginning. At the end!
80 Now, as Luther's age faded out, then Wesley come in. And when Wesley's sanctification faded out, Pentecostal age come in. See? It's always the messenger opens up the new message at the end of the old. It's each age that that's been done. We know that to be the truth.
(The Evening Messenger, 16th January 1963, paragraphs 79-80)


74 Why, what would Henry Ford knowed about an airplane in them day before the Wright Brothers? See, they wouldn't have knowed it. Then the same thing that the—the man back there and driving a horse and buggy, five hundred years ago, wouldn't know nothing about a horseless carriage, only the Bible said it would be there. So they was able to achieve it by a scientific research. And when it happened on earth, God represented it with an achievement by His Church. "For things which are, do appear, was made of things which does not appear." See, the reflection of it.
75 Now, now the Pentecostal age, for the last fifty years, has sent a revival around the world, with all kinds of everything in it. And they have had healings, and sickness being healed, cripples healed, blind had their sight restored to them. Do you think the world believed it? No, sir. They didn't believe Luther. They didn't believe Wesley. They didn't believe the Pentecostals. But God took the Bible, in his research, a man who was willing to do it, took the Bible and proved to it that It was right. Amen. Now we got to remember that, we got to believe it, seeing those things were a type. Now we've lived up the Pentecostal age. The Pentecostal age, as I have proved over there, goes out into the Laodicean age.
(Countdown, 9th September 1962 morning, paragraph 74-75)


104 Now we find out, it puts a man right back in the place where the—the—the people are today. The—the Bible said over here… I have a Scripture written down here, I'd like to refer to. Jesus said, in the 3rd chapter of Revelation, that the—the Laodicea church, the Laodicea church, is the last church age. And we are all believing that we're living in the end time, and this is the last church age. Now compare this church age with that rich young ruler. Compare them.
105 Now, didn't Jesus say, "The Laodicea church was rich, increased in goods, had need for nothing"? [Congregation says, "Amen."—Ed.] Isn't that the condition of the church today? ["Amen."] And yet Christ has unfolded Himself through three church ages, through Luther, through Wesley, and through the Pentecostal age; has unfolded Himself in the… in His Word, of justification, sanctification, and the baptism of the Holy Spirit (the restoration to the gifts), and now His Own personal identity among them. See, trying… And you rich young ruler, businessmen of Chicago, this morning, see?
(Investments, 3rd August 1963, paragraph 104-105)


311 Now, you hear me, then. If you believe me to be a—a messenger sent from Christ, to you, you believe me. If you're not in the Kingdom of God, you better press right quick.
312 It will not get better. It will grow worse, all the time. Now just mark that down. See? Just remember, see whether that's right or wrong. You see if it's going to be right or wrong. It's not going to get better. It's going to get worse. It's going to get harder, all the time. The revival is gone. You're only gleaning in the fields. She's over. Now you say, "I disagree with that." Fine. It's okay, if you do. That's all right. That's my conviction. That's my hearing from Heaven.
313 I believe the Laodicean age is the Pentecostal age, where she comes to the place of lukewarm, and God spues her from His mouth. And there's where she's come right now. The Pentecostal movement has come to that place, lukewarm, not red hot, not ice cold. You're not cold and formal, neither are you hot. You're in the spueing stage, and you're going.
(God Hiding Himself In Simplicity, 12th April 1963 evening, paragraphs 311-313)


75 Each one of those organizations, if you've read the Seven Seals of the Bible, each one of those reformers went forth and preached the Word, but left something off. Then what did they do after the reformers over, and the light begin to dim out? Instead of walking on into further Light, they organized it. And when they organized it, "We believe this Light. This is the Light! This is It." What did they do? Wesley come right on and moved away from them.
76 What did Wesley do? He organized after him, and his—his brother, John and—and Charles, and along come Asbury and those, and, after their days, they organized what was called the Methodist church. What did they do? They rejected further Light. They just said, "This is the Light. This is It."
77 Then come along the Pentecostals and showed them up, that God still sends down the baptism of the Holy Ghost. He still brings down His power of healing, which they've denied. What did they do? Walked right away from them, because it was another light.
78 What is it now? We've passed around sixty years, the Pentecostals has organized, "We are this, we are that," and God has walked right away from it; out in yonder, and bringing forth a Bride, an Elect, out of that group. Which, there'll never be another church age. The Philadelphian Church Age was Wesley. And the Laodicea Church Age is the Pentecostal organization, which all goes right straight into the mark of the beast. That's the Bible, as this brother was saying a few moments ago. That is true. Right. They're, all them organizations, because they refused to walk in further Light. They organize themselves, and saying, "We believe this." When God does something, check it with the Scripture.
(Turn On The Light, 25th January 1964, paragraphs 75-78)


245 Remember, this is Pentecostal it's speaking to, 'cause the Pentecostal age is the last age. See, all this revival we've had, there is no other organization starting up. There won't be. This is the end. The wheat's matured now. It's come up through the leaves, and stalk, and husk, and it's out to the wheat now. See, won't be no more. They started a little Latter Rain, but it just fell right in; anything else will. They'll. This is the wheat is coming forth. Notice.
(Doors In Door, 6th February 1965, paragraph 245)


114 Now if you'll turn, if you wish to, or write it down, to Revelation, the 3rd chapter. The Holy Spirit predicting this last age, to the Laodicea Pentecostal Church Age in the last days, He said: … thou art naked, and blind, and know it not.
115 There is God's Seed, under innocence, not knowing at all they were naked, under a veil of the Holy Spirit, veiling them from sin.
116 And now in the last church age, we find here that they're naked again, and don't know it. But it's not the Holy Spirit veil. It's the veil that Satan slipped over Eve back there, a veil of lust, the lust veil. They are so filthy till they don't know that they are naked, our women on the street, with shorts on, sexy dress.
(God's Power To Transform, 11th September 1965, paragraphs 114-116)




227     Oh, autrefois, on trouvait ça dans nos sphères du Saint-Esprit, mais on a levé les barrières. Un vieux frère disait autrefois: “On a levé les barrières, on a levé les barrières, on a fait des compromis avec le péché. On a levé les barrières, les brebis sont sorties, mais comment les boucs sont-ils entrés?” Vous avez levé les barrières. C’est ça qu’il y a. Vous avez levé les barrières, le monde et l’église se sont entremêlés. Tout comme les Moabites et tout, et Balaam, qui les a fait se marier entre eux, c’est exactement la même chose aujourd’hui. Et l’église est toute polluée, et l’âge pentecôtiste, c’est l’âge de Laodicée, qui devient tiède et est vomi de la bouche de Dieu. Et Dieu appelle Son reste à sortir de tout ce groupe-là, Il L’emporte à la Maison, c’est tout à fait exact, tout à fait, La fait passer par la résurrection.
(Démonologie – domaine religieux, 9 juin 1953, paragraphe 227)


57     Mais alors Il fait la promesse que “quand ce temps aura pris fin, la voix du septième ange retentira, et c’est alors que le Livre sera révélé, vous voyez, à ce moment-là”.
58     Maintenant, que personne ne dise que “ces gens-là n’ont pas été sauvés”.
59     Seulement, les mystères, ils ne pouvaient pas les comprendre! Comment Dieu peut être trois, et pourtant Un! Comment les Écritures peuvent dire de “baptiser au Nom du Père, Fils, Saint-Esprit”, pour faire volte-face et dire de “baptiser au Nom de Jésus”. Voyez? Oh, tant de choses! Comment Ève, en mangeant une pomme, peut-elle avoir causé la–la ruine du monde entier? Voyez? Comment ces choses-là sont-elles possibles? Mais ces mystères, il nous est promis qu’ils seront révélés au temps de la fin.
60     Ce sont des petites choses, restées en suspens, que... Ces vaillants combattants qui sont venus, comme Irénée, Martin (saint Martin), Polycarpe, et les autres, Luther, Wesley, et tous ceux-là. Voyez? Ils sont venus et ils ont vécu juste assez longtemps pour–pour apporter une certaine lumière et la faire briller, mais ils ont laissé beaucoup de choses dans–dans l’obscurité. Ensuite est venu l’âge pentecôtiste, comme l’âge luthérien, et eux aussi ont pris une tangente. Mais encore là, c’est bien, ne dites pas qu’ils n’étaient pas dans le vrai. Ils l’étaient. Seulement il reste des choses en suspens, qu’on ne peut pas expliquer. Mais c’est dans... Pourquoi? Les Sceaux n’ont pas été brisés, pour révéler parfaitement ces choses. Voyez?
(La brèche entre les sept âges de l'église et les sept sceaux, 17 mars 1963 soir, paragraphes 57-60)


69     C’est comme, voilà qu’est sortie, dans les premiers âges de l’église, – on va voir ça un peu plus tard, – une doctrine. Et, alors, c’est devenu, d’abord, un dire; ensuite une doctrine; et ensuite c’est devenu une ordonnance; et puis c’est devenu une église; et à travers l’âge des ténèbres.
70     Et de l’âge des ténèbres est sortie la première réforme, Luther. Et lui, il a apporté toutes sortes de choses mystérieuses, qui sont arrivées au cours de cet âge de l’église, pendant toute cette période-là, mais il n’a jamais mené tout cela à terme.
71     Ensuite Wesley est arrivé, avec la sanctification, il a apporté quelque chose de plus. Mais encore là, il n’a pas mené cela à terme; il a laissé une foule de points en suspens, comme l’aspersion au lieu du baptême. Et Luther, lui, utilisait “Père, Fils, Saint-Esprit”, au lieu du “Seigneur Jésus-Christ”. Toutes ces choses-là!
72     Ensuite est venu l’âge pentecôtiste, avec le baptême du Saint-Esprit, et là encore, ils se sont organisés là-dessus. Maintenant il ne peut plus y avoir d’autre âge. Il n’y en a plus. C’est celui de Philadelphie... ou maintenant, l’Âge de Laodicée. Mais alors...
73     Nous avons vu, en étudiant l’Écriture, que le messager de l’âge arrive chaque fois juste à la fin de l’âge. Paul est arrivé à la fin de l’âge. Nous avons vu qu’Irénée est venu à la fin de l’âge. Martin, la fin de l’âge. Luther, à la fin de l’âge catholique. Et (quoi?) Wesley, à la fin de l’âge luthérien. Et la pentecôte, à la fin de l’âge de la sanctification, pour le baptême du Saint-Esprit.
74     Et, à la fin de l’âge pentecôtiste, nous devons recevoir, selon la Parole, et que Dieu m’aide ce soir à vous le montrer, ici, que nous devons voir, recevoir un messager, qui va prendre tous ces points restés en suspens là-bas, et révéler tout le secret de Dieu, pour que l’Église soit enlevée.
(Le premier sceau, 18 mars 1963, paragraphes 69-74)


54     Et maintenant, nous voyons, alors, que ces mystères doivent être révélés.
55     Pourquoi donc ces autres hommes, Wesley, Luther, et ces grands réformateurs, qui ont apporté la justification, la sanctification, et l’âge de pentecôte avec le baptême du Saint-Esprit, et tout, pourquoi n’ont-ils pas saisi ces–ces Messages? Pourquoi ne Les ont-ils pas reçus? Parce qu’ils étaient des réformateurs. Voyez?
56     C’est comme, regardez-le de l’autre point de vue, il y en a qui sont venus et qui avaient “reçu autorité comme rois, mais qui n’étaient pas des rois”. Voyez? Voyez? Il faut bien remarquer la terminologie de la Bible pour toute chose. Voyez? Maintenant, regardez bien. Mais ça, la raison pour tous ces points en suspens, la partie mystérieuse de la justification, la partie mystérieuse de la sanctification, la partie mystérieuse du baptême du Saint-Esprit. Et pourquoi, quelle sorte de... Ève a-t-elle mangé une pomme, ou a-t-elle mangé une grenade, ou quelque chose comme ça? Voyez? Est-ce que... La semence du serpent, c’était quoi? Et–et, est-ce que c’est le baptême au nom de “Père, Fils, Saint-Esprit” ou bien au Nom du “Seigneur Jésus” qui est le bon? Et, oh, des centaines de ces points ont été laissés en suspens. Voyez?
(Le troisième sceau, 20 mars 1963, paragraphes 54-56)


50     Ensuite est venu l’âge suivant, l’âge de Luther, l’âge de la réforme. C’est là que sont sortis les plus sages, le savoir-faire de l’homme. Si vous remarquez, l’homme est sorti avec cela, et, à ce moment-là, il y a ajouté sa propre habileté. C’est comme ça qu’il s’est marié avec l’autre parti, vous voyez. Voyez? S’il s’en était tenu à la sagesse de Dieu, tout simplement en réformant et en faisant sortir... Seulement, qu’est-ce qu’il a fait? Après l’homme qui avait le message, Luther; après la mort de Luther, ils ont formé une organisation luthérienne.
51     Après la mort de Wesley, ils ont formé une organisation méthodiste. Voyez? Voilà, vous prenez toujours cette direction-là. Ce–c’est simplement... C’est ce qui se produit. Maintenant, je voudrais vous–vous–vous faire remarquer ceci, vous voyez. Bon, quelqu’un pourrait demander ce qu’il en est des pentecôtistes, qui ont été le–le troisième âge.  
52     Vous voyez, chacun de ces âges a seulement été plongé un petit peu dans le Saint-Esprit. La justification est une oeuvre du Saint-Esprit; la sanctification est une oeuvre du Saint-Esprit; mais le baptême est le Saint-Esprit. Voilà la raison pour laquelle il a fallu qu’un Prophète prophétique descende. Pas de messager pour cet âge, parce que le Saint-Esprit est venu Lui-même, dans Sa plénitude, par le baptême.
53     Mais, à la fin de l’âge, de la même façon que se sont terminés tous les autres, nous voyons que c’est là que le messager est envoyé. Et tout ce méli-mélo et toutes ces choses doivent être positionnées correctement, comme ça, et ensuite vient l’Enlèvement de l’Église.
54     Mais, beaucoup situent toutes ces choses, “le soleil qui s’obscurcira, la lune...” Ils les situent de ce côté-ci, dans l’âge du Christianisme. C’est tout simplement qu’ils ne voient pas ces trois questions qui ont été posées à notre Seigneur, là, vous voyez, quand Il y a répondu.
(Questions et réponses sur les sceaux, 24 mars 1963 matin, paragraphes 50-54)


45     Vous voyez, tous ceux de l’âge de Luther, Il les a fait sortir. Tous ceux de l’âge de Wesley, Il les a fait sortir. Tous ceux des différents âges, de l’âge pentecôtiste, Il les fait sortir. Ils sont de ce côté-ci, ils ne seront pas jugés avec les autres. Ils seront enlevés. Et alors, quand sera sorti le dernier nom qui avait été écrit dans le Livre de Vie de l’Agneau immolé avant la fondation du monde, quand ce dernier nom aura été racheté, alors Son oeuvre est terminée, Il s’avance pour prendre possession de ceux qu’Il a rachetés. Cela fait saigner notre coeur. Mais si ça continuait encore mille ans, il n’y aurait pas un seul racheté de plus.
    Et nul ne peut être racheté, à moins d’avoir été inscrit dans le Livre de Vie de l’Agneau avant la fondation du monde. Qui sont-ils? Je ne sais pas. Personne d’autre ne le sait, vous voyez, Dieu seul. J’ai confiance que notre nom, à chacun de nous, a été mis dans ce Livre. Si le mien y est, je serai là-bas, c’est sûr et certain; s’il n’y est pas, je ne serai pas là-bas. C’est tout. Vous voyez, vraiment, ça dépend de Dieu, tout simplement. “Cela ne dépend ni de celui qui veut, ni de celui qui court, mais de Dieu qui fait miséricorde.” Voyez?
(Celui qui est en vous, 10 novembre 1963 soir, paragraphe 45)


236     Et nous, on a vécu tous ces types, ici; seulement, quand vous en arrivez au huitième, vous entrez dans l’Éternité. Vous ne venez pas par des lois, et des rituels, et des ordres. Vous venez par prédestination. Amen! [Frère Branham frappe trois fois dans ses mains.–N.D.É.] Voilà une vraie sainte convocation! Voyez? Et nous sommes à la fin du septième âge de l’Église, l’âge de l’Église, l’âge de la Pentecôte. Vous le voyez? Nous entrons dans cette sainte convocation. Nous entrons dans cette Éternité réelle, authentique, où l’Église est appelée; pas à une station, à une dénomination, mais à entrer dans l’Éternité avec leur Roi Éternel. Voyez? On n’a pas ça du tout, rien de tout ça, des jours, et tout, et des temps. Vous êtes passés dans l’Éternité, d’où vous venez. Vous étiez Là dès le départ. Voyez?  
237     Si vous avez la Vie Éternelle, il n’y en a qu’une forme, c’est Dieu, et vous êtes un attribut exprimé. Voyez? Si vous... Si vous ne l’êtes pas, de toute façon, vous n’y serez pas. “Nul homme ne peut venir à Moi, si Mon Père ne l’a attiré.” Voyez? Ça “passe”, toutes les anciennes choses; mais ces Choses-là, non, donc il s’agit de l’Éternité. Le Saint-Esprit est Éternel. Alors, vous êtes dans l’Éternité, là où vous avez toujours été, mais vous venez seulement de reconnaître ce qui s’est passé.
(La demeure future de l'époux céleste et de l'épouse terrestre, 2 août 1964, paragraphes 236-237)


19     Maintenant, nous lisons aussi, dans Apocalypse, 14, ou plutôt, Apocalypse 3.14, l’Âge de l’Église de Laodicée, comment l’église serait dans ce dernier âge. Elle serait, il est dit “qu’elle serait assise en veuve, et n’aurait besoin de rien. Elle–elle était riche et s’était enrichie, et elle ne savait pas qu’elle était pauvre, misérable, malheureuse, aveugle et nue, elle ne le savait pas”. Or, souvenez-vous, Il s’adresse à l’église de cet âge-ci: “malheureuse, aveugle, nue, et elle ne le sait pas”. C’est ce dernier bout de phrase, cette dernière Parole, qui fait que c’est si saisissant. Ils pensent être bien remplis de l’Esprit, être fin prêts. L’Âge de l’Église de Laodicée, c’est l’Âge de l’Église pentecôtiste, puisque c’est le dernier âge de l’église. Luther a eu son message; Wesley a eu son message; et les pentecôtistes ont eu leur message.
(L'Éden de Satan, 29 août 1965, paragraphe 19)



OBSERVATIONS

Si l’Âge de l’Église de Laodicée est l’Âge de l’Église pentecôtiste et que c'est le dernier âge de l'église, où devons-nous placer Branham, si ce n'est dans l' « âge de l'épouse » (soit un âge en dehors des « sept âges de l'église ») ?
Kagemni003
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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? Empty L'âge de l'épouse

Message  Kagemni003 8/9/2017, 3:08 pm


Dans les citations suivantes, William M. Branham enseigne que nous ne vivons plus dans l' « âge pentecôtiste », mais nous vivons dans l' « âge de l'épouse ». Comme il a déclaré à plusieurs reprises que l' « âge pentecôtiste est l'âge de l'église de Laodicée » et que cet âge est le « septième âge », alors par conséquent l' « âge de l'épouse » est logiquement le « huitième âge ». Voyons les textes :


94     Comme Christ a été le Premier à ressusciter, de tous les prophètes, et tout, – bien qu’Il ait été préfiguré dans de nombreux passages, Il a été les Prémices de ceux qui s’étaient endormis, – de l’Épouse, provenant de Christ, détachée de l’église, une Gerbe devra de nouveau être agitée de côté et d’autre, dans les derniers jours. Oh! la la!
95     La gerbe agitée! La gerbe, c’était quoi? La première qui était venue à maturité, la première qui avait prouvé qu’elle était du blé, qui avait prouvé qu’elle était une gerbe.
96     Alléluia! Je suis sûr que vous voyez de quoi je parle. Elle était agitée de côté et d’autre au-dessus des gens. Et, pour la première fois, ce qu’il y aura, pour l’âge de l’Épouse, pour amener une résurrection, faire sortir des ténèbres du système des dénominations, ce sera un Message, disant que la pleine maturité de la Parole est revenue de nouveau, avec Sa pleine Puissance, et Il sera agité au-dessus des gens, par les mêmes signes et les mêmes prodiges qu’Il avait accomplis à l’époque.
(C'est le lever du Soleil, 18 avril 1965 matin, paragraphes 94-96)


 
320     Tout à coup, nous avons entendu quelque chose qui venait du sommet de la colline, une voix a retenti dans le haut-parleur: “Tout est prêt.”
321     Alors cet homme qui était debout, à côté de moi, a dit: “Que le feu descende.” Et voilà, ça s’est mis à dévaler la montagne, un glacier de feu et de flammes, c’était impressionnant à voir.
322     Frère, préparons tout, car un de ces jours, le Feu va descendre. Nous allons monter. Maintenant, préparons-nous pour le moment où le feu descendra. Nous sommes dans les derniers jours, nous le savons tous, et nous sommes prêts pour la Venue du Seigneur. Ce qu’il faut faire, c’est de vous séparer de tout péché. Séparez-vous de tout ce qui est de ce monde. “N’aimez pas le monde, ni les choses du monde.”
323     “Que personne ne vous séduise par son credo.” Tenez-vous-en strictement à la promesse de Dieu, à la Parole de Dieu. Et cette Parole, si c’est une Parole qui s’applique à aujourd’hui, Dieu La confirmera. S’Il ne le fait pas, ce n’est pas la Parole pour aujourd’hui.
324     La Parole qui est descendue le Jour de la Pentecôte, ça ne marchera pas aujourd’hui. Non monsieur. Celle-là, c’était pour la Pentecôte. Celle-ci, c’est pour l’Épouse, le départ de l’Épouse, qui rentre à la Maison. Nous avons reçu quelque chose de différent. Les pentecôtistes, là encore, ils ont représenté ça. Nous sommes dans l’âge de l’Épouse. Pas plus que la–la Parole de Noé n’aurait marché du temps de Moïse. Pas plus que la loi de Moïse n’aurait marché du temps de Paul, ici; il a essayé de le leur dire: “Vous êtes morts à ça, et vous ne pouvez pas avoir ça.”
(L'union invisible de l'épouse de Christ, 25 novembre 1965, paragraphes 320-324)

 
186     Ce critiqueur, qui disait: “Pourquoi un Dieu de miséricorde, qui avait pu ouvrir la mer Rouge, a-t-Il laissé ces pauvres Chrétiens se faire dévorer par des lions, être brûlés, et tout? Il est resté à ne rien faire, comme s’Il s’en moquait!” Le pauvre ignorant! Ne savait-il pas que “si le grain de blé ne tombe en terre”? Il fallait qu’il meure, pendant l’âge des ténèbres – comme n’importe quel grain de blé doit aller en terre, y être enseveli – pour produire, dans la première réforme, les deux pousses, de Luther, la tige. Il fallait qu’il se manifeste chez les wesleyens, là, pour produire le pollen, l’aigrette, le grand âge missionnaire. Il fallait qu’il se manifeste chez les pentecôtistes, pour amener la restauration des dons, ce qui allait presque séduire même les Élus. Ça ressemble au grain de blé; ouvrez-le, dedans il n’y a pas de blé du tout, ce n’est que la balle. Mais là, ils se sont mis à former l’organisation unitaire, l’organisation trinitaire, l’organisation binitaire, l’organisation de l’église de Dieu, ils se sont tous organisés, et voilà, c’est la mort, carrément! Et maintenant, qu’est-ce qui se produit? Par contre, elle a servi à protéger le blé, qui a continué à pousser, pendant tout ce temps-là.
187     Mais maintenant elle commence à s’en écarter, et on voit paraître le blé. Ceci, ce n’est pas l’âge pentecôtiste. C’est l’âge du dernier jour. C’est l’âge de l’Épouse. C’est la Lumière du soir. C’est le moment où Malachie 4 doit s’accomplir, conformément au modèle établi par Dieu. C’est le moment où Luc 17.30 doit s’accomplir. C’est la seconde... Et Jérémie, et tous les autres, là, ces jours dont Joël a parlé, il s’agit de ce jour-ci. “J’avais entendu dire, Seigneur, que Cela viendrait, mais maintenant mon oeil L’a vu.”
(J'avais entendu mais maintenant j'ai vu, 27 novembre 1965 soir, paragraphes 186-187)

 
55     Vous voyez, un homme peut dire n’importe quoi, mais à moins que Dieu interprète cette Parole... Vous voyez, là, nous avons notre propre interprétation, nous disons qu’Elle veut dire ceci. Et celui-ci, le méthodiste, dit ceci, le baptiste dit ceci, le pentecôtiste a dit ceci, l’unitaire dit ceci, le binitaire dit ceci. Et, oh! la la! c’est ça. Mais Dieu n’a pas besoin d’interprète, Il est Son propre interprète. Il interprète Sa propre Parole en La confirmant dans l’âge auquel Elle est destinée, l’âge auquel Elle est donnée.
56     Nous ne vivons pas dans un âge pentecôtiste, nous vivons dans un autre âge. Vous voyez, nous ne vivons pas dans un âge méthodiste, nous vivons dans un autre âge. Nous vivons ici, en haut, à l’âge de l’Épouse, où l’Église est appelée à sortir et est réunie pour l’Enlèvement. Voilà l’âge où nous vivons maintenant. Franchement, je crois que c’est l’exacte Vérité.
62     Bon, et avec patience, nous devons attendre ceci, car les prophéties qui ont été promises, chacune d’elles doit s’accomplir en son âge. En effet, Elle nous prédit ces choses; l’Auteur l’a fait auparavant, et nous attendons de Le voir le faire de nouveau. Quel temps que celui où nous vivons! C’est un peu comme un–un calendrier; vous consultez le calendrier pour voir quel jour de l’année vous vivez, et vous consultez la Bible de Dieu pour voir en quel âge nous vivons. Nous ne vivons pas dans l’âge méthodiste, l’âge baptiste, nous vivons dans l’âge de l’Épouse, l’appel, pour La ramener à Dieu à travers un canal qu’Il a promis d’utiliser pour La ramener. Il a promis de le faire.
63     Mais, comme ça s’est produit dans chaque âge, les gens laissent des hommes Y ajouter leur propre interprétation par la théologie, et ils refusent d’En croire la confirmation Divine de Dieu (c’est ça l’interprétation de Dieu); non pas ce que je dis, ce que quelqu’un d’autre dit, mais ce que Dieu a promis et ce que Dieu fait prouve que c’est Dieu qui interprète Lui-même Sa Parole.
(Les événements modernes rendus clairs par la prophétie, 6 décembre 1965, paragraphes 55-56,62-63)


OBSERVATIONS

Si Branham est le messager de l'âge de l'épouse et que nous ne sommes plus dans l'âge pentecôtiste (qui est, d'après lui, le septième âge de l'église, l'âge de l'église de Laodicée), que devons-nous conclure ?
Kagemni003
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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? Empty Les derniers messagers de la « restauration de l'église »/ les trois pas de la « nouvelle naissance »

Message  Kagemni003 9/9/2017, 3:12 pm


Dans les citations suivantes, William M. Branham parle de la « restauration de l'église » en enseignant que la « naissance naturelle » est le type de la « naissance spirituelle » avec les trois étapes de chacune d'elles : l'eau, le sang, l'esprit (la vie). Il montre que ces trois étapes ont caractérisé chacun des trois « derniers âges » (sachant qu'il y a eu « sept âges de l'église »), soit la première étape pour l' « âge de Sardes (âge luthérien) », la deuxième étape pour l' « âge de Philadelphie (âge méthodiste/wesleyien) » et la troisième étape pour l' « âge de Laodicée (âge pentecôtiste) ». Voyons les textes :


85 Or l’Esprit de Dieu a agi par la justification, avec Luther; la sanctification, avec Wesley; le baptême du Saint-Esprit, avec la pentecôte; et Le voici dans le dernier jour, en train d’accomplir et de faire exactement les mêmes choses qu’Il a faites quand Il était en Christ. Qu’est-ce que c’est? L’Église et Christ sont devenus Un.
Et dès qu’Ils se connecteront, dans ce dernier lien, Elle traversera le ciel, en criant. Ils se lèveront, Wesley, Luther, et tous les autres de ces époques passées, là, “le premier sera le dernier, le dernier sera le premier”, et alors, ce sera la résurrection.
(Qu’est-ce que le Saint-Esprit ?, 16 décembre 1959, paragraphe 85)


230     Quand Il S’est révélé comme Fils de Dieu, alors Il S’est révélé à l’Église par le baptême du Saint-Esprit, tout au long des âges, pendant le–l’âge pentecôtiste, vous voyez. Toujours de plus en plus; la justification avec Luther, la sanctification avec Wesley, le baptême du Saint-Esprit.
(La fête des trompettes, 19 juillet 1964, paragraphe 230)


99     Et remarquez exactement comment c’est venu, la venue des messages. Martin Luther: la justification; John Wesley: la sanctification; les pentecôtistes: le baptême du Saint-Esprit. Les messages, c’est pour ça qu’il ne peut plus y avoir d’autres âges, vous voyez. On est au temps de la fin. Trois étapes. Le baptême purifie le coeur par le Saint-Esprit.
(La demeure future de l’époux céleste et de l’épouse terrestre, 2 août 1964, paragraphe 99)


291     L’église a suivi le même processus; par la justification: Martin Luther; par la sanctification: Wesley. Mais là, quand vient le temps du baptême du Saint-Esprit, ils se montrent sous leur vrai jour; ils ne veulent avoir rien à faire avec Ça. Les nazaréens, les pèlerins de la sainteté, ceux de l’église de Dieu, et tous ceux qui croient à la sanctification, là: vous ne pouvez pas désapprouver cela; c’est la vérité. Mais quand on arrive à la frontière, quand on arrive jusque là, au point de recevoir le Saint-Esprit, pour avoir la nouvelle naissance, alors qu’est-ce que le diable fait? Il s’amène et essaie de fausser tout ça. Oh, il est, il fera tout ce qui est en son pouvoir pour tenir les gens éloignés de là.
(Questions et réponses #3, 30 août 1964, paragraphe 291)


48 Nous comprenons aussi que Dieu est rendu parfait en trois. Dieu est rendu parfait en trois. La Grâce est en cinq. L’accomplissement est en sept, comme le monde. Dieu est rendu parfait en Père, Fils et Saint-Esprit. C’est la perfection de la Divinité. Le tout formant un Dieu en trois manifestations de trois attributs d’une fonction – ou trois fonctions dans la seule Divinité.
49  Il y a aussi trois pas de la grâce pour la perfection de l’Église: justification, sanctification, baptême du Saint-Esprit. Cela consiste en la nouvelle naissance. Juste le type de la naissance naturelle. Lorsqu’une femme donne naissance à un enfant, la première chose qui vient, c’est l’eau, ensuite le sang, puis la vie. La Bible [dans la version anglaise–N.D.T.] dit dans I Jean 5.7 ou 7.5, je crois: “Il y en a trois qui rendent témoignage dans le ciel: le Père, la Parole” (qui était le Fils) “et le Saint-Esprit; ces trois sont Un. Et il y en a trois qui rendent témoignage sur la terre,” la Parole, “l’eau, le sang et l’esprit. L’eau, le sang et l’esprit; ces trois s’accordent en un.”  
89     Remarquez, voyez combien cela paraît proche. Matthieu dit... Saint-Matthieu 24.24 dit que les deux esprits dans les derniers jours, l’esprit de l’église des gens d’église et l’Esprit de l’Épouse des gens de l’Épouse, seraient si proches l’un de l’autre que cela séduirait les élus eux-mêmes, si c’était possible. C’est proche à ce point-là.
90     Regardez comme cela vient de la tige. Remarquez, maintenant nous allons typifier quelque chose ici. Luther dans l’âge de l’église produisant la Semence Épouse, était le même en esprit. Juste un petit grain de Semence, sur lequel Luther se tint; c’était la justification par la foi. Il était le type même d’Agar, la tige. Remarquez, Wesley fut le type de Sara. Philadelphie, l’âge de l’amour qui apporta l’aigrette qui... Dans l’âge de Wesley il y eut plus de missionnaires que nous n’en avons eu dans aucun autre âge. Le temps de John Wesley fut le grand âge missionnaire...
91     Mais la Pentecôte représente Marie, Marie la dernière étape. Or, elle n’était pas la Semence, cependant la vie de la Semence était en elle. Mais elle n’était pas encore arrivée à maturité. Je me sens très religieux. Elle n’était pas encore arrivée à maturité. Elle était là, mais elle n’était pas arrivée à maturité. Ainsi en est-il avec notre âge pentecôtiste dans lequel nous vivons. Il doit arriver une Parole de Dieu qui est inter... qui est non dénominationnelle, en dehors du domaine de cette dénomination.
92     Luther s’est arrêté sur sa première parole: “Le juste vivra par la foi.” Wesley eut deux mots: la sanctification; la seconde oeuvre de grâce bien déterminée. La Pentecôte eut la troisième parole, la restauration des dons. Mais la semence entière doit venir! Voyez comment avec une seule parole ils ont fait une dénomination, avec une autre parole, et une autre parole. Mais il doit y avoir quelque chose qui ne peut servir à faire une dénomination. C’est la totalité de la vie qui est là-dedans qui doit se manifester de nouveau dans une Épouse. Il ne peut plus y avoir aucun âge de l’église après ceci. Nous sommes à la fin, frères et soeurs. Nous y sommes, nous sommes arrivés. Grâces soient rendues à Dieu! Amen!
97     Comme Paul le disait ici: “La semence de la femme esclave n’a-t-elle pas persécuté la Semence de la femme libre?” Et ainsi la semence de la dénomination persécute le grain authentique. Il doit toujours en être ainsi. Ils n’hériteront pas ensemble. Ils ne sont pas associés ensemble. Ils sont absolument de deux promesses différentes, deux époques différentes, deux peuples tout à fait différents. L’un est une Épouse et l’autre est une église. Pas de comparaison du tout entre elles.
98     Mais cependant elles ne sont pas la semence dont la venue était promise. Ni Sara, ni Agar. Ni Sara, ni Marie ne furent la Semence. Marie ne fut pas la Semence. Elle fut un porteur de la Semence. Elle l’avait nourrie, elle la produisit depuis son sein, exactement comme la balle produit la vraie Semence depuis son sein. Mais la balle n’est pas la Semence. Elle est tout près de la semence. Elle est bien serrée autour de la semence. Pour en revenir à la tige, la vie se diffuse tout le long de la tige. Et quand vient le pollen, elle se concentre. Mais lorsque vient la balle, elle est exactement là comme si c’était la semence, et sa forme est à peu près comme la semence. Jésus nous a dit ce qui arriverait dans les derniers jours: que ce serait si près que cela séduirait les Élus eux-mêmes si c’était possible. Mais alors la semence provient de là. Et la balle... La vie quitte la balle. Et la balle est un porteur. Et c’est exactement ce qu’ont été nos dénominations: des porteurs. Luther, Wesley, les pentecôtistes, et maintenant, c’est le moment pour la semence d’apparaître.
99     Remarquez... Marie n’était pas la Semence; la balle, l’aigrette et la tige n’étaient que des porteurs d’une partie de la Parole, pas de toute la Parole. Luther eut la justification, Wesley eut la sanctification. Les pentecôtistes eurent la restauration des dons. Mais lorsque la Parole vient... Or, ils pouvaient produire cela, cette justification qui sauve un homme. Vous croyez cela? Certainement! C’est un porteur de la Parole, de même que je crois que la tige est une partie du blé. Assurément, elle l’est! Mais c’est un porteur. Elle n’est pas la vie. Puis la sanctification vient en suivant. Combien croient en la sanctification? Si vous croyez la Bible, vous devez y croire. Assurément! Ainsi, ce n’est quand même pas... C’est un peu plus comme... C’est deux mots de plus. Mais vient alors la Pentecôte, la restauration des dons. Le parler en langues, ils l’ont appelé l’évidence initiale du Saint-Esprit. Là ils appellent cela l’évidence initiale, qui produit la quoi? La balle. Mais ils en ont fait une dénomination. Mais quand vous commencez à dire: “Moi et Mon Père, nous sommes Un”, et ces autres choses, alors la balle se retire de cela. Mais la véritable Église-Épouse authentique apportera l’entière Parole de Dieu dans Sa plénitude et Sa force, car Il est le même hier, aujourd’hui et pour toujours.
105     C’est de cette façon qu’il en a été dans chaque âge. Les dénominations ont été des porteurs d’une partie de celle-ci. La Parole en est une partie, car elle a été cachée aux sages réformateurs, scellée pour eux, jusqu’à l’âge où l’aigle est apparu. La Bible le dit. Oui, monsieur! Parce que cela nous a été promis dans Malachie 4. Exactement. Il l’a caché aux yeux des sages et des intelligents!
106     Et alors que dernièrement nous parcourions le livre de l’Apocalypse, nous avons découvert que chaque, que les trois messagers ou ces êtres vivants qui vinrent, chacun était tout à fait en rapport avec Luther. Chacun ensemença exactement le suivant qui est le boeuf et les différents êtres vivants de la Bible. Cela passa par la justification, la sanctification, même jusqu’aux pentecôtistes; mais le quatrième fut un aigle. C’est vrai, et Dieu le suscita au cours de cet âge. Ainsi il devait venir au cours de cet âge pour que ce fût correct. Oui, monsieur, la promesse de l’aigle de Malachie 4 étant accomplie.
107     Jésus n’était pas de Marie, mais vint à travers Marie, comme la vie passe par la balle.
115     Son identification particulière était de planer dans les cieux et d’observer de là-haut. Mais maintenant il est descendu et ne peut même pas lever les yeux. Sa pensée est centrée sur des lapins morts, sur ce qu’il peut trouver sur la route, quelque mouffette, opossum ou quelque chose que quelqu’un aura écrasé. Il n’est pas un aigle, mais quelque chose lui ressemblant. Exactement comme l’église, dont l’alimentation pour l’éducation et ainsi de suite est tributaire d’une nourriture morte il y a bien des années du temps de Luther, Wesley et des pentecôtistes... Elle regarde en arrière vers des credos humains au lieu de voler dans les lieux célestes de la Parole où toutes choses sont possibles à ceux qui croient.
119     C’est à peu près la façon de faire de l’église aujourd’hui. “À quoi bon monter là-haut et voler alentour lorsque je peux avoir des lapins ici?” Mais ils sont morts; ils sont pourris; ils sont contaminés. Autrefois, ils étaient bons. Ainsi en était-il de la doctrine des luthériens, de Wesley et des pentecôtistes. Pourquoi mangez-vous comme un vautour? Il y avait de la manne fraîche qui tombait des lieux célestes chaque nuit pour les enfants d’Israël, alors qu’ils voyageaient. Tout ce qui était laissé était contaminé. Nous avions l’habitude de dire, dans notre endroit: “C’est plein de vermine.” Il y a trop de vermine dans nos expériences aujourd’hui. Nos religions sont basées sur ce que quelqu’un d’autre a dit, que quelqu’un d’autre a dit, et que “la promesse est pour un autre âge.”
134  Combien c’est vrai, Sara essayant de faire que les promesses soient toutes accomplies (vous voyez?) dans un grand, comme l’église aujourd’hui, un grand réveil dans notre temps, par quoi? Par une promesse pervertie. Comment allez-vous le faire alors que Dieu n’a jamais béni les organisations? Il n’a jamais utilisé une organisation. Lorsqu’un message vint et qu’ils s’organisèrent, il mourut à ce moment-là. Je défie n’importe quel historien de me montrer où il s’est relevé. Il est mort à ce moment-là et en resta là même. Dieu sortit tout droit de ce porteur pour entrer dans un autre, sortant des luthériens, pour entrer dans les méthodistes, sortant des méthodistes pour entrer dans les pentecôtistes.
135 Maintenant, Il est sorti des pentecôtistes pour entrer dans la Semence, parce que ce devait être la Semence. Vous ne pouvez pas battre la nature. Pour elle, il n’y a rien d’autre que la Semence, qui puisse arriver. Ainsi la Semence se reproduira, Il est le même hier, aujourd’hui et éternellement, la même Colonne de Feu, montrant les mêmes signes, la même puissance, le même Dieu, les mêmes miracles, les mêmes choses. Confirmant exactement la Parole et la Bible. Il est le même hier, aujourd’hui et éternellement. Il nous conduit ce soir. Ô Dieu, aide-nous à le voir et à le croire. Certainement!
136  Vous voyez Sara, l’église, qui a choisi Agar? Ça n’a pas marché, n’est-ce pas? Non! Son groupe trié sur le volet ne marchera pas non plus aujourd’hui. Les docteurs, les docteurs en philosophie, les docteurs en droit ne le feront pas. Tous les porteurs échouent. Luther n’y arriva pas; Agar non plus. Que fit Agar? Agar donna son fils à un autre sein (c’est vrai?) pour élever son enfant. Agar fit cela, elle donna son fils, son fils unique, au sein d’une autre femme, pas sa mère, pour l’élever. C’est la même chose que fit Luther, lorsqu’il donna son fils, la justification, à une dénomination pour qu’elle en fasse ce qu’elle veut (c’est exact!) pour l’élever.
137  Wesley échoua de la même façon que Sara, doutant que la naissance surnaturelle était le baptême du Saint-Esprit, comme Sara le fit sous le chêne. Quand Wesley fut introduit au surnaturel... Lorsque vint l’âge pentecôtiste et que Wesley fit connaissance du parler en langues, tout ceci, ils en rirent et s’en moquèrent. Vous tous, église de Christ (soi-disant) et vous baptistes et presbytériens, chacun d’entre vous, vous avez fait la nique à cela et vous en êtes détournés. C’est vrai! Qu’avez-vous fait, Wesley? Vous avez vendu votre enfant à une organisation, et il est mort, il a péri. C’est l’exacte vérité.
138  Mais la Parole, la vraie Parole continua Sa marche. Elle ne resta pas dans cette organisation. Elle se déplaça dans la Pentecôte et prit avec elle quelques éléments de plus. C’était un fils plus mûr, comme la semence qui tomba dans le sein. Après un certain temps, la colonne vertébrale se forma, puis il eut des poumons, puis une tête et des pieds, et ensuite après un certain temps, le moment de sa naissance arriva. C’est vrai! Ainsi c’est comme cela que l’église a mûri, de la même manière.
143     La Pentecôte fut comme Marie. Regardez comment fit Marie à la fête de Pentecôte. Que fit Marie de faux? Une fois au cours d’une fête de Pentecôte, elle fut confrontée à un groupe de dignitaires, de prêtres, quand son Fils... Elle ne pouvait Le trouver nulle part. Et elle dut revenir sur ses pas après trois jours de voyage. Elle L’avait quitté comme l’église moderne d’aujourd’hui. L’église L’a quitté depuis environ trois fois vingt-cinq, depuis cinquante ou soixante-quinze ans.
144     Elle Le laissa à la fête de Pentecôte. Marie revint avec Joseph, et ils Le cherchèrent pendant trois jours. Elle L’avait cherché sans pouvoir Le trouver. Mais finalement elle Le trouva. Où Le trouva-t-elle? Elle Le trouva dans le temple, discutant de la Parole de Dieu avec les prêtres. Et juste devant ces prêtres, ces dignitaires, Marie laissa tomber le rideau. Elle fit exactement la chose qu’elle n’aurait pas dû faire. Vous l’appelez Dieu... la mère de Dieu? Une mère devrait avoir plus de sagesse que son fils. Et elle dit: “Ton père et moi T’avons recherché nuit et jour avec larmes.” Ton père et moi... Prétendant que la naissance n’était pas surnaturelle, que Joseph était le père de Jésus. Elle reniait la naissance surnaturelle. La Pentecôte prit le parler en langues. Ils renièrent la naissance de la Parole. C’est exactement ce qu’ils ont fait. Ils en prendront une partie mais laisseront le reste. La Pentecôte a renié la naissance de la Parole, comme Marie l’a fait.
(La semence n'hérite pas avec la balle, 18 février 1965, paragraphes 48, 49, 90-92, 97-99, 105-107, 115, 119, 134-138 et 143-144)


112     Maintenant, nous voyons ici clairement tout le secret de nos vies durant ce voyage, la mort, et où nous allons après la mort. De même, la prédestination apparaît ici clairement. Maintenant, écoutez attentivement, alors que nous enseignons ceci.
113     Les étapes du dessein Éternel, qu’Il avait dans Son secret, ont maintenant été révélées. Remarquez, il y a encore trois étapes pour conduire à la perfection. La manière qu’Il utilise pour racheter le monde est pareille à celle qu’Il utilise pour racheter Son Église. Il rachète les gens à travers trois étapes. Maintenant, regardez; premièrement, il y a la justification, comme Luther la prêcha; deuxièmement, la sanctification, comme Wesley la prêcha; troisièmement, le baptême du Saint-Esprit. C’est juste! Puis vient l’enlèvement.
(Qui est ce Melchisédek ?, 21 février 1965, paragraphes 112 et 113)


195     Mais Il a promis que, juste avant la venue du temps de la fin, le monde deviendrait semblable à ce qu’il était à Sodome, quand un Homme est descendu sous forme humaine; ils étaient trois: deux Anges et Dieu Lui-même. C’était Dieu. La Bible le dit. Bien, Il est descendu et Il S’est manifesté là, en ayant le dos tourné à la–la tente dans laquelle se trouvait Sara, et en disant à Abraham ce que Sara pensait dans la tente. N’est-ce pas? [L’assemblée dit: “Amen.”–N.D.É.] Or, Jésus Lui-même a dit: “Au jour où le Fils de l’homme sera révélé”, autrement dit, “le Fils de l’homme, le ministère de Jésus-Christ Lui-même.”
196     L’Église passera par la justification, avec Luther; par la sanctification, avec Wesley; par le baptême du Saint-Esprit, les pentecôtistes; et elle continuera jusqu’à la perfection du Fils de l’homme, là où l’Époux et l’Épouse seront la même personne. Dieu sera à tel point manifesté dans Son Épouse, Son Église, qu’ils seront pareils. Ils sont un. Maintenant vous voyez où nous en sommes.
(Le lieu d’adoration que Dieu a donné, 25 avril 1965, paragraphe 195-196)


77     Vous voyez, un âge succédant à l’autre, nous avons commencé par le fondement, le premier âge de l’Église, où la Semence est allée en terre, la Semence complète. Elle a reparu, premièrement par les pieds, Luther; ensuite à travers Wesley; ensuite dans les pentecôtistes, les langues et les lèvres. Voyez-vous? Maintenant, dans les yeux, prophétique: Malachie 4, et ainsi de suite. Et, à présent, il ne reste plus rien à venir, sauf Lui, Lui-même, qui doit venir se placer à l’intérieur de cela – parce que c’est la dernière chose. Ce qui suit, c’est l’intelligence, et nous ne possédons aucune intelligence en propre; c’est la Sienne. Voyez-vous? Nous ne possédons aucune vue en propre. Comment un homme peut-il prévoir ces choses? Il ne le peut pas – c’est Dieu Lui-même qui le fait. Voyez-vous, cela... cela arrive au point... Et Il a gouverné le Corps tout le long du chemin. Le Corps de Christ au complet est alors révélé sous forme d’une Épouse qui a été prise de Son côté, comme Adam l’a fait au commencement... ou plutôt comme celle d’Adam l’a été au commencement.
(Christ est révélé dans sa propre parole, 22 août 1965, paragraphe 77)


53     Luther a été le messager d’une époque, celle de la justification, et l’Église s’est alignée directement là-dessus; quelques-uns l’ont fait. Les autres ont continué dans leurs voies. Wesley est arrivé, avec la sanctification, et l’Église s’est alignée directement là-dessus. Le pentecôtisme est arrivé, avec la restauration des dons, et l’Église s’est alignée directement là-dessus, les Élus de cette époque-là; après quoi ça s’est mis à décliner, c’est retombé de nouveau dans le système des dénominations, et ça s’est retrouvé dans le même état que toutes les autres, comme ça s’était passé tout le long.
(L’union invisible de l’épouse de Christ, 25 novembre 1965, paragraphe 53)




13 Paul said in Hebrews, explaining the Sabbath, "That there was a time that God entered into rest on the Sabbath day." And He said: "Again, He limited a certain day, saying in David, 'Today, after so long a time; when you hear My voice, harden not your heart.'" And Isaiah in the 28th chapter, He said: "For precept must be upon precept; and line upon line; here a little, and there a little: hold fast to that which is good, for with stammering lips and other tongues will I speak to this people. And this is the rest." Oh, that perfect rest, to come from the congregation to the altar, from the altar to the bosom of Christ, the bed, the night, the secret place, the resting place. Justification, Martin Luther taught it. Sanctification, John Wesley taught it. Now, the baptism of the Holy Ghost, the Pentecost taught it. By the Holy Spirit enter into a everlasting, eternal rest. And as long as you are in that room you are hid away in the holiest of holies with God, and you are in the Church of the firstborn. You are baptized into the body of the Lord Jesus Christ. And you are free from judgment. For you have passed through the Blood, and "When I see the blood I pass over you." And Christ took your judgment and you'll never have to go through the judgment, but you've passed from death unto Life. So to enter into the true abiding place of God is by spiritual baptism.
(Dedication Of Building To The Lord, 8th July 1959, paragraph 13)


128 That during the days of Luther, we lived by justification. During the days of Wesley, we lived by sanctification, the church become in the minority. In the days of Pentecost we've lived down through the baptism of the Holy Ghost and the restoration of the gifts. Now, we're really in the minority, the coming of the Son of God. Here they believed by faith; here they shouted under sanctification; here they spoke in tongues as a gift; but now the negative and positive, and the—the cap's coming on the pyramid; and it's the end time, when the Christ and His Church is so much alike till it's going to call the dead from the Methodist, Lutheran, and all those back there, and there'll be a resurrection. Them that fell asleep in the first, second, third, fourth, fifth, sixth, and seventh watch, will arise one of these days to meet Jesus in the skies. The hour has arrived, friends, the coming of the Lord is at hand.
(Elijah And The Meal-Offering, 10th March 1960, paragraph 128)


30 Christ has already healed every one of you. You've been healed for nineteen hundred years, since He was wounded for our transgressions, with His stripes we were healed. And if He was standing here tonight in a corporal body… That body is setting at the right hand of God Almighty. When It comes back, time shall be no more. There'll be a rapture, and the Church will go up to meet Him and be with Him. We'll meet the Lord in the air when He comes back. His Coming will be as the lightning shineth from the east even into the west, so shall His Coming be. And every eye shall see Him, every knee shall bow, and every tongue shall confess Him. But His Holy Spirit is here. Since the days of Luther they lived under justification. The days of Wesley they come a little higher. The church become in the minority under sanctification. Then come the Pentecostal move, which was the baptism of the Holy Ghost, or the restoration of the gifts. Now, we're going just in above that to the capstone. The Church has got to be like… The Spirit in the church and the Spirit that's in Him has to be the same.
(It Is I, Be Not Afraid, 29th March 1960, paragraph 30)



170 All right, justification. All right. The thing of it was, after they had already brought forth something that they ought not let die, that was, they had got the Bible in their hand again. The Lutherans did that. And another thing, they got the doctrine of "justification by faith." That's what Luther taught, everyone knows that that was his doctrine. Justifi-… Can't you see how perfect that is? Then along come Wesley with sanctification, then here comes the Pentecostal with the baptism of the Holy Ghost. Just as perfectly. Now I…
(The Sardisean Church Age, 9th December 1960, paragraph 170)



48 What happened to Luther as soon as Luther saw the Pillar of Fire? Why, he followed It. But what did he do? After Luther's day, they organized a church called Lutheran. Then it died right there on the organization, 'cause it's just like the Catholic church. Then, the first thing you know, along come Wesley. The Pillar of Fire moved right out of the organization and went on. Wesley saw it, and away he went after it. And as soon as the first round died out, they organized it, called it the Wesleyan Methodist, or the—the Methodist church. When they organized it, it died right there. Then the Pentecostal seen it, going out, not from justification, under Luther, and sanctification under Wesley, but they saw the baptism of the Holy Ghost, back to the original blessing. Here they went after it (Oh, my.), went out and begin to speak with tongues and the power of God working through them. But what did they do? Organized it. It died right there. But now the Pillar of Fire is moving out. It's moving again. It'll never…
(Jehovah-Jireh, 9th February 1961, paragraph 48)


117 Now, notice, in the Lutheran age, what did we live? Justification, way down here at the bottom, planting the foundation stones, Luther; Wesley, we believed in sanctification, to come into the minority; Pentecost, still the baptism of the Holy Ghost, up in the minority. But watch, the Church that goes right out to the end of it, right out at the end of that, that Church is going to have to be so perfectly like the ministry of Jesus Christ, till when that stone comes, it sets right smack in the groove. Oh, Hallelujah! Oh.
(Abraham's Covenant Confirmed, 10th February 1961, paragraph 117)


23 Look down here in the age of Luther: justification, plenty of room here. Just to confess Christ meant have your head chopped off. When they come out of paganism, to have your head… You'd be executed for the very witness of saying you was a Christian. Luther. Then what did it do? It heaps up, now, to the minority, coming down closer. What was next? Sanctification. Then you was called a fanatic, holy roller, or something. That's Wesley's age. What happened next? Then come the Pentecostal, the baptism of the Holy Ghost, and still the church got smaller in the minority. And now, it goes on till that has to get to such a perfect place, until when that headstone finally comes it'll fit so perfect, the Church will be… have to be in such a—such a perfect shape until when Christ comes He fits right into it. That's right. So you see, just speaking in tongues and dancing in the Spirit, that's way down the line here yet. The church… And remember, if you was ever there, Egypt, at the Sphinx or the Pyramid, them stones, way yonder in the air, weighing hundreds of tons, and so perfectly put together, till a razor blade won't even… Honed to a perfect condition, till it fits absolutely perfect without cement. That's the way the Church is going to have to be: so honed down—the Word honing the Church—until when Christ comes to take the Church, the ministry, the Church will pick right up on it and will raise Luther, Wesley, and Pentecost and all, and go up with it (That's right), to take the church up.
(Abraham's Covenant Confirmed, 18th March 1961, paragraph 23)


116 And when Ruth was resting, it was a type of the Church resting in the promises of God! We have the earnest now of our salvation. We're not worried whether we're going over there or not, we're going! That's right. God said so! God promised it and we've got the earnest (Amen.), done been received, Christ has accepted us. No way to get away from It now, we're there! Amen! All we have to do is just wait till the… He take… He's down doing the Kinsman Redeemership. We have the earnest of it right now, waiting for the time that when He comes back. And then what next thing Ruth was, Ruth was rewarded. That's what the Church did. It entered into justification, under Luther. Then it went into sanctification, under Wesley. Went into the baptism of the Holy Ghost, in this last days. And now resting with the earnest of our inheritance that we know that something happened in us, we've passed from death unto Life, and waiting, groaning with nature, for that time when we will receive an immortal Life, an immortal fulness; our bodies will be redeemed. Everything's redeemed, and we're just waiting from Him to return back from the gate. Amen!
(Revelation, Chapter Five #2, 18th June 1961, paragraph 116)


89 What a beautiful type: Justification, sanctification, the baptism of the Holy Ghost; three rooms. See? And remember, He said, "Put a window in it." And the window was not in the side; it was in the top. See? Justification, Luther; sanctification, Wesley; baptism of the Holy Ghost, and the Light shines in! That's God's Sonlight, that we must live in, and walk in the Light. And remember, on the bottom floor, was the creeping things; and in the second floor, was the fowls; but in the top was Noah and his family, up in the top so they could see, and light came in.
(The Comforter, 1st October 1961, paragraph 89)


92 I want to notice another Intelligence, speaking of the grace of God that has appeared to us. Did you notice, the first thing is the root; the second thing is the stalk; the third thing is the fruit; and that ends it: justification, the root; sanctification, the stalk; and the fruit, original Seed. And that's Martin Luther, John Wesley, and the baptism of the Holy Spirit; justification, sanctification, and the baptism of the Holy Ghost. That gives testimony to our views on the Scripture. And I have a dozen things wrote right here, that I could say about that, that—of different things that bears witness. By looking at the natural things, they testify of the spiritual things: justification, the roots; sanctification, the stalk; and the baptism of the Holy Spirit, the fruit that comes forth from the results of root and stalk. That root came from a seed. The seed was like what went in the ground; it's back again. And today we've lived through the Luther age; we lived through the Wesley age; and now we're living in the redeemed age of the Pentecostal. What is it? Bringing back the very same church, the very same thing that was planted on the day of Pentecost. Nature itself gives testimony to it, just the same as it gives testimony to death, burial, and resurrection.
(The Testimony Of A True Witness, 5th November 1961, paragraph 92)


230 And the church started in Martin Luther's time, under justification; under Wesley, through sanctification; and now in the baptism of the Holy Ghost, with the Pentecostals, the restoration of the gifts. And out of that Pentecostal people He's pulling that remnant up here, to show Jesus Christ, reflect His Life just the same yesterday, today, and forever, exactly, when the evening Lights shine. That's exactly.
(Confirmation Of The Commission, 22nd January 1962, paragraph 230)


93 Then we find out in Revelation 3:1-3, there's to be three church ages in this last days. Did you know that? That's right. We've had it. Remember as they've come through those elements: justification, sanctification, baptism of the Holy Ghost (Luther, Wesley, and Pentecost), the three messengers of the last days, find that out… The coming of His Own in the last times, we find this again. That we find the coming now of His—the rain—the Holy Spirit being poured out in the last days. You believe it's been poured out? What upon? Somebody's sowing seeds to bring forth His latter-day crop. You know Joel said, "In the last days…"
(The Signs Of His Coming, 7th April 1962, paragraph 93)


505 And if four messengers of death killed the Tree, four messengers of Life restores the Tree. Do you get it? [Congregation says, "Amen."—Ed.] Amen. For God said, "I will restore It." He's going to restore It. How? By four death messengers, killed It, then four Life messengers will restore It. What was the first? Martin Luther, justification. What was the second? John Wesley, by sanctification. What was the third? Pentecost, with the restoration of the gifts, the Holy Ghost, baptism of the Holy Ghost. What was the fourth? The Word. What? The Word. There were four great prophets.
506 One of them, Martin Luther, he begin to shine a Light. There was a little Light, just a very small strength, of justification. Along come Wesley, stronger, sanctification.
507 After Wesley, come the stronger than him, Pentecostal, the baptism of the Holy Ghost, in another great prophet. See?
508  But in the last days, of Malachi 4, Elijah is to come with the very Word. "The Word of the Lord came to the prophet." In the evening Lights, is to come forth, to restore and bring back. What? "Turn the hearts of the children back to the Faith of God." Fourth Light!
509 Four killers took It. Four messengers destroyed It. Four messengers of death took It away, in dogmas. Four messengers of righteousness restore Her back again.
(The Restoration Of The Bride Tree, 22nd April 1962, paragraphs 505-507)
 

23 For instance… Let's take for instance now of transportation. One day there was horse and buggy, and then we got the automobile. That's still horsepower, but more of it in the automobile. It was an improvement of horsepower. Certainly. When we got the automobile, it was an advantage over the horse and buggy. And then we rode the horse and buggy. Then we took the automobile. And after the automobile, the Wright brothers come along and made an airplane: still horsepower (See?), but it's an improvement. One accompanies the other. One happening accompanies the other happening all the time. Now, as things… Now, don't fail to get this. Open up ears, heart, and everything now, and listen close. When anything happens on earth, it is a warning to us that something is fixing to be—happen from heaven. What man does on earth by His achievement, is something that God's fixing to do by His achievement to His church. Now, we look: that when we come from horse and buggy, automobile, airplane. The church… God has been able in the spiritual line to achieve from justification through Luther, sanctification through Wesley, to the baptism of the Holy Ghost now. See? It's a type, shadow, achievement, what God has been able to do.
(The Countdown, 25th November 1962, paragraph 23)


59 We believe, as the Church, that the Gospel has been just about completed. We believe that the great messengers through the ages has, in these last days, last several hundred years, has fought for these great things; the justification by faith, Luther; sanctification, by Wesley; the baptism of the Holy Ghost, by the Pentecostals. We believe that those elements goes to make up the complete body, like the natural and the spiritual.
60 When a baby's born normally, what's the first thing? The first thing it breaks, is water; the next thing, is blood; and the next thing, is life.
61 First John 5:7 said, "There are three that bear record in Heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one." They are One; you can't have the Father without having Son, you can't have the Son without having the Holy Ghost. See, they are One. "But there are three bear record in earth, the water, the blood, and the Spirit: and they agree in one." They're not one, but they agree in one. See?
(The Evening Messenger, 16th January 1963, paragraphs 59-61)


47 What we want to do today is find out the Truth. We've got to know the Truth. Is He the same? Is He here to fulfill what He promised to fulfill? Search the Scriptures and find what He is supposed to do today.
48 That's the reason that John Wesley… or Martin Luther couldn't go on with Wesley's message; they organized it, that's as far as it could go. Along come Luther, out of Catholic church, and he they… He was a crank, to them; but he had the message of justification, 'cause It was the Word of God, a promise. Then they, after his death, they organized the Luther organization. Then what happened, it had got all cuddled up again.
49 And according to the Scripture there has got to be another church age raise, and, when it did, the Philadelphian Church Age raised, John Wesley. And what had happened, kept coming westward all the time. And when it happened, there was the church age, and John Wesley raised up, but Luther could not receive it because they was already organized to justification. He could not accept sanctification.
50 Then when the Wesleyans organized the way they did, and the little branches went off, which did, along come the Pentecostal message of the restoration of the gifts; none of them could move, they was already organized.
51  Now the pitiful part of it is, the Pentecostals so organized.
52 Look at the day we're living in, what's promised for this day. Where are we? We've moved on up. The Pillar of Fire moves, and the children of Israel moved with the Pillar of Fire or they went back to Egypt. We have got to move with the Word.
(The Presence Of God Unrecognized, 18th June 1964, paragraphs 47-52)


90 Well, that's the way it is in this age that we're living in, you've got to find what is God's way of doing it for this age. That's what Martin Luther found, that's what John Wesley found, that's what the Pentecostals found in their age. God's age and time to do it.
91 Now, the Pentecostals. That brother, one… I believe his… one of his eyes was out, a colored brother who really started the Pentecostal message in California, old Azusa Street. He was laughed at, and because he was a negro he was made fun of, but he brought a message for that age. Just a little body, a fellow could hardly sign his own name, but the Lord had revealed to him that this was the age for the restoration of those gifts, and they come. No matter what said, it come. But everybody got in the atmosphere of it, and seen it was that age, and seen God vindicating that those people could speak with tongues, and so forth, it happened. But then when he went and pinned it down that "this is the only evidence," that killed it. See? Goes right on, see. That did it. Then they started separating this, that, and making denominations; and one's coming on a cloud, and the other one's come in a bush. And oh, my, there it goes.    
(God's Only Provided Place Of Worship, 28th November 1965, paragraph 90-91)




OBSERVATIONS


William M. Branham parle de « trois messagers », à savoir :


- Martin Luther (pour le 5ème âge) -> justification
- John Wesley (pour le 6ème âge) -> sanctification
- « Les pentecôtistes » (pour le 7ème âge) -> baptême du Saint-Esprit/restauration des dons


Concernant le « baptême du Saint-Esprit/la restauration des dons », W.M.B ne mentionne pas de nom comme pour les deux précédents, mais il nous donne des indices qui nous permettent d'identifier un pentecôtiste bien précis. Jetons un oeil à ces indices :


- c'était un “homme de couleur” (donc un afro-américain)
- ce monsieur était borgne
- il a commencé le message pentecôtiste en Californie, à Los Angeles, sur la rue Azusa
- il a apporté un message pour cet âge
- le Seigneur lui a révélé que c'était l'âge pour la restauration des dons


En rassemblant tous ces éléments afin d'identifier cette personne avec précision en étudiant l'Histoire, nous découvrons qu'il s'agissait d'un homme appelé “William Joseph Seymour”. C'est donc lui le “pentecôtiste” qui est venu avec “le baptême du Saint-Esprit et la restauration des dons” et dont Branham a parlé à maintes reprises sans jamais citer son nom comme il a cité ceux de Luther et Wesley. Si donc il n'y a pas de problème pour accepter que Luther était le CINQUIÈME messager (avec la justification) et que Wesley était le SIXIÈME messager (avec la sanctification), pourquoi refuser à Seymour la place de SEPTIÈME messager (avec le baptême du Saint-Esprit et la restauration des dons) ? S'il faut être juste, alors soyons-le jusqu'au bout :-) Notons également que Branham a, à plusieurs reprises, exhorté les gens à revenir à l'expérience du réveil d'Azusa, réveil initié par William Joseph Seymour bien avant la naissance de Branham.
Kagemni003
Kagemni003


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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? Empty Retour à l'expérience du réveil de la rue Azusa

Message  Kagemni003 10/9/2017, 2:15 pm


Dans les citations suivantes, William M. Branham exhorte les gens à retourner à l'expérience qui eut lieu en 1906 sur la rue Azusa à Los Angeles, disant que c'est cela dont on a besoin. Voyons les textes :


5 So we're very happy tonight, I'm sure you all are, if you feel the way I do: a little tired physically speaking, and mentally, of course, but happy in the Lord, expecting this revival to give us the greatest revival we've ever had yet in Los Angeles. Don't know just when we'll be back. I am certainly trying to press to the ministers, that last year, or this next coming year will be fifty years since the Holy Spirit first fell at (What's the name of that street?) Azusa, Azusa Street, here in California, in Los Angeles. And I'd like to see all the ministers get together, and all the churches get together, and pull down their little barriers and indifference, and just have an old fashion homecoming, wouldn't you? Oh, that would be so good, just get it out where we can just have…[...]
32 Now, what the church, the Pentecostal church needs tonight, along with the other churches, is a good old fashion baptizing of the Holy Ghost, and love that will make you straighten up, and get together, and come together, like brothers and sisters in the Lord Jesus Christ, and break down these walls of partition. Amen. Where there is love, God is love. "Love suffers long; love is not provoked; love is not puffed up." When you get puffed up, love's gone. And where there's all this malice, and strife, and wars, and envy, and malice against one another, brother, God just moves out, that's all. And it's a fact; you can see it. Amen. Now, you've got the right road, brother. You've got the right path, but what you need to do is come back together again, for an old fashion Azusa Street meeting. Where the men and women will come together in all denominations, break down their barriers, and recognize one another as brothers and sisters in the Lord Jesus Christ. Amen. [...]
64 Now, you preachers, and you men, the same way. That's right. It's the truth. What we need today, is some good old fashion, stern, Gospel preaching. Got enough old blinky blue-john, till the thing sours. What we need, back to Azusa, back to the beginning, back to Pentecost. That's right. Amen. God have mercy. Oh, you know why we don't have the glory in the church, you know why the thing is? Because we've got into something else. Oh, "I'm not ashamed of the Gospel of Jesus Christ, for it's the power of God unto salvation." It's nothing will make you be a fanatic. It's something that'll make you sane and real, make it so real to people, till they'll thirst to be like you. That's right. The whole world will look up and say, "My, if I could only act like that woman. If I could live the life that she lives." And now, that's what we need.
(The Seal Of The Antichrist, 11th March 1955, paragraphs 5, 32 & 64)
   


47 Paul come along preaching; Peter, James, John, all of them preaching the Gospel: the baptism of the Holy Spirit, the finished works of God, the Seal of the living God. The Angel had done marked off every Jew that would receive it and cried. Look at Paul said, "I've not…?… received anything, but day and night through tears I have warned you, and preached to you, holding nothing that's profitable to you." Look at that. What we need today is some more men down on their knees, not some of these dry-eyed professions, but a real good birth of the Holy Spirit. What do you think John Smith would think tonight, if he could resurrect and see our Baptist church in the condition it in. John Smith prayed all night long and cried till his eyes was swelled shut of a morning; and his wife would have to lead him to the table to eat his breakfast. Crying, I wonder, where we mark a Baptist preacher tonight doing that? What about Alexander Campbell? What about John Wesley, to you Methodist? Now, you Pentecostals, what about Azusa street? What about the beginning, when you went back there all of one accord and one place, and prayed until God laid you out under the power of the Holy Spirit? You couldn't even have a song book; you said it would be too much worry. What would Azusa street say today to see you raise up here with a painted, and fixed up, and running around from place to place, and proselyting; it'd be a disgrace to them saints. Amen. I know that's kindy hard, but, brother, it's the truth. Amen.    
(The Seal Of The Christ, 12th March 1955, paragraph 47)


59 A few years ago. I'm going now in a few days to celebrate the first falling of the Holy Ghost in America, fifty years ago this year, at the old Azusa Street meeting, Pentecostal meeting in Los Angeles, where they had their first falling of the Holy Spirit, when the people got together. When Christ come down among those people, they were just as gentle, just as peaceful. They lived godly lives. They lived sacrificial lives. They were willing to give in. They were willing to be led by the Holy Ghost. They didn't care what the people said they were old fashion, whether they said they were crazy, or what about it, they were willing to be led by the Holy Ghost.
60 But today, oh, my, with a powder puff and a makeup box, and a pair of shorts on, and out on the street, why, it's a disgrace. And calling themselves with the Holy Ghost. Oh, you say, "But I spoke in tongues." Yes, and the devil does too. "Oh, I shouted." And the devil does too. The devil can impersonate everything God's got, except love, and he can't impersonate love. Yeah.    
(The Church And Its Condition, 5th August 1956, paragraphs 59-60)


3 What a privilege it is to be in Los Angeles today, knowing that many years ago as the Spanish sailed up-and-down this West Coast, found this great spot here, that this… Little did they know that the great city would be here some—someday. And then to be here in the Angelus Temple today, which is an outstanding memorial to the full Gospel age, and in the celebration of the great outpouring of the Holy Spirit at Azusa Street fifty years ago… I was looking in the paper and seen the picture of the—the old Azusa Street Mission. And to—just below it was a picture of this beautiful Angelus Temple, which is a… quite a long ways that the church has come from that day to this, from the old mission to this place. […]
14 You know Jesus preached the acceptable year, then after His preaching come the jubilee. We've had a great outpouring here in these last days. God has met with us with old fashion meetings across the country, and I believe we're now just at the end of that. I believe we're at the end of the road, waiting for the coming of the Lord Jesus. I think what the next thing we're waiting for, is a bringing together of all God's people that's been strayed away and different things that's taken us captivity. For instance, some of our morals of our church. Years ago when Mrs. McPherson stood at this pulpit, and others up-and-down. And this one-eyed colored man down here in Azusa Street, they preached the old fashion Gospel, and men and women lived like godly people, great things taken place and today we let down the bars. For instance, not to hammer, I don't believe in that, but brother, I believe that we're here today, and the Holy Spirit is among these five thousand, better, people setting here, and we at one—this one gathering here, if we'd only let God have His way in every heart, it would start a revival that the papers would pack it from sea to sea and from coast to coast. Back to the old hewing lines.
15 The devil's took many of us captive. Years ago it was a sin for you women to cut your hair. But today Pentecostal women look just like the women of the street; you can't tell the difference. That's right. It was—used to be it was a sin, back in the old days, for women to wear make-up. And today you can't tell the sinner from the saint. What's the matter? Back to the old hewing line again, back to real Pentecost, back to the old Azusa experience, back to… That's right. And then some of you preachers that let down the bars, and some of you men, why, you know, I'm ashamed of you. Any man would—that call hisself a borned again child of God would let his wife act and do the way the Pentecostal people let their women act today, it shows there's very—not very much man about you. That's exactly the truth. What we need today, brother, is a calling back to the old fashion baptism of the Holy Ghost and people is right back again. Amen. That's the truth, brother. It may scorch a little bit, but I'd rather be scorched here than burn. If the devil has took you captive, it's jubilee time. It's time to come back to the old experience again, back to the old fashion Bible, back to the place where we can feel the power of God surge through, that'll call men and women to the altar. That'll make them stay on their face all night long and pray to God and seek for deliverance. Amen. What a time.    
(Azusa Jubilee, 16th September 1956, paragraphs 3, 14 & 15)


10 You say, "It's nice, and it's sociable in the neighborhood, if we'll meet with our neighbors. And it's our American privilege if we want to take a sociable drink. It's our privilege." But brother, are you willing to forfeit your sinful privileges to become a shaved sheep, is what I'm wanting to know about? Will you do that? Forfeit your rights. Don't kick and holler about it. Sheep don't. See? They just lay and have it all shaved away. If you want Azusa Street returned, just lay down and be shaved all the way down with the Word and find out. Yes, sir. That's the way back to Azusa Street experience: is to be shaved off of those things.    
(The Lamb And The Dove, 17th September 1956, paragraph 10)


23 That's what the Angelus Temple needs today. I did not know Mrs. McPherson; I was a little boy then. But I heard of your meetings, how that they camped in the park, and the aisles was filled full, and that great signs and wonders took place. Back to the beginning, Angelus Temple. Go back to your first place and your first love. Get pack to a place where the power of the Holy Ghost can take over in this meeting, signs and wonders can be done, and great wonders, and thousands of souls being filled with the Holy Ghost. Back to the beginning. That's what we need. That's what our—Los Angeles needs. That's what it needs: back to Azusa Street, back to the beginning where the Holy Ghost had right of way.    
(It Was Not So From The Beginning, 5th April 1959, paragraph 23)


7 Sister Anna Jeanne, I sure appreciate that article that you wrote, especially on that little cap. I'd like to see that sometime. So thankful to see Sister Moore over here, knowing she's been sick for some time. And Billy told me that she taken the floor awhile ago down here or something. It was a testimony of the grace of God, His healing power. And during time this week, the Lord willing, we want to have some healing services, pray for the sick. And we intend to do that, and pray for everybody comes to be prayed for. And we're expecting God to give us another Azusa Street outpouring.    
(Return And Jubilee, 22nd November 1962, paragraph 7)


74 I believe You, Lord. I come with this church tonight. I believe, Lord, with as honest a hearted people as I've ever met. I pray, Lord, that they will not think that we say these things within ourselves. May they find out that it's a burden, a heartache to have to say these things. But yet, a true physician will be true to his prescription. Lord, may it be filled in every heart tonight. If people in here has only received the baptism of John, as Paul found them, may they realize that there is another baptism, that there is a Holy Spirit baptism. If only thing they know is shaking a hand of a minister, or joining a creed, may they be filled with Your Holy Spirit. Grant it, Lord. May they come humbly, and have this privilege, and come back to Azusa Street again, come all the way back to Pentecost again, to the Kingdom and the glory of God. I offer them to You before Your golden altar, where our Sacrifice, Jesus Christ, lays. Receive us, Father.    
(The Way Back, 23rd November 1962, paragraph 74)



OBSERVATIONS

Si nous avons besoin de retourner au réveil d'Azusa qui eut lieu avant la naissance de Branham et que ce réveil est “le royaume et la gloire de Dieu”, quelle est alors l'utilité du message de Branham puisqu'il a été possible d'avoir un “réveil à l'ancienne mode” avant même la naissance de Branham ? Si cela a pu être possible sans lui, pourquoi ne serait-ce pas aussi le cas aujourd'hui ?
Kagemni003
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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? Empty L'étoile anonyme

Message  Kagemni003 15/9/2017, 12:19 am


C'est ici que nous comprenons pourquoi William M. Branham n'a jamais inscrit de nom en dessous de la dernière étoile de son schéma au dos de son livre « Exposé des sept âges de l'église » : il s'est retrouvé dans une impasse. D'une part, il ne pouvait pas indiquer le nom du pentecôtiste afro-américain qui a initié le réveil d'Azusa en 1906 parce que ça l'aurait disqualifié (lui Branham) aux yeux de ceux qui le considéraient comme un des « messagers des sept âges de l'église »; en effet, lors de sa prédication sur le « premier sceau », il a présenté un plan selon lequel le « messager » sonne la trompette et c'est à partir de là que l' « âge de l'église » débute. Or, en 1906, Branham n'existait pas encore sur terre. D'autre part, il ne pouvait pas indiquer son propre nom parce qu'il était justement conscient qu'il est venu au monde après le début de « l'âge de Laodicée » et donc après que le réveil d'Azusa ait eu lieu. Du coup, il a préféré garder les gens dans le flou en laissant une étoile « anonyme » sur son schéma. Le plus ironique dans cette affaire, c'est que certains de ses disciples affirment que son message à lui Branham a commencé en 1933 ; par là, ils ne se rendent même pas compte qu'ils font débuter un autre âge après celui de Laodicée...
Que chacun en tire les saines conclusions qui s'imposent !


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William Marrion Branham est le huitième messager, d'après sa propre théorie !
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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? Empty Les QUATRE messagers de vie et de justice (22/04/1962)

Message  Kagemni003 15/9/2017, 2:28 am

Pour mieux visualiser :


[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? 4_mess10
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[WMB] William M. Branham est-il le "septième messager" pour l'église (d'après sa propre théorie) ? Empty Le "message de la lumière du soir" : quand a-t-il commencé ?

Message  Kagemni003 22/9/2017, 4:54 am



Écoutons Branham faire la distinction entre chaque « âge de l'église » :

64     Alors, si je venais avec le message de la Pentecôte, je serais dans l’Âge de l’Église de Laodicée, et ce ne serait pas juste.
65     C’est pour cette raison que Wesley ne pouvait pas apporter le message de Luther. Luther était dans un âge, dans un âge de l’église, et Wesley était dans un autre âge de l’église. Si Jésus était venu à... avec le message de Moïse, ça n’aurait pas marché. Si Moïse était venu avec le message de Noé, ça n’aurait pas marché.
(La fête des trompettes, 19 juillet 1964 matin, paragraphes 64-65)


Branham est clair : chaque âge de l'église recevait un message spécifique de la part de son messager, le message de Luther (justification) pour l'âge de Sardes, le message de Wesley (sanctification) pour l'âge de Philadelphie et le message de la Pentecôte (baptême du Saint-Esprit & restauration des dons) pour l'âge de Laodicée. Lisons ce qu'il déclarera l'année suivante :

108     Jean leva la tête! Or, qu’est-il? Le prophète! Et voici la Parole, voici que vient la Parole, s’avançant tout droit vers le prophète, dans l’eau. Jean dit: “Voici l’Agneau de Dieu qui a ôté le péché du monde. Le voici, c’est Lui.” Jésus n’a pas dit un seul mot. Il s’avança tout droit dans l’eau. Je peux voir, debout dans cette eau, (imaginez la scène!) deux des plus grands êtres à avoir jamais visité la terre: Dieu la Parole, et Son prophète.
109     Remarquez, la Parole est venue au prophète dans cette dispensation de la grâce, dans l’eau. Je pensais que vous le saisiriez! Dans l’eau! La première révélation de la Parole eut lieu dans l’eau. Maintenant, voyez-vous où l’Épouse, le Message de la Lumière du soir a commencé? Dans l’eau! La Parole, la vraie Parole qui n’est pas mélangée avec des credos, mais qui est venue au prophète dans l’eau et par l’eau.
(Sur les ailes d'une colombe, 28 novembre 1965 soir, paragraphes 108-109)


Ici, Branham stipule que le « message de la lumière du soir » a commencé dans l'eau. L'expression « lumière du soir » fait référence à Zacharie 14.7 et nous savons que Branham a identifié son propre message à ladite lumière. Le « commencement dans l'eau » comme il l'appelle fait certainement référence à la commission qu'il dit avoir eu à la rivière d'Ohio lorsqu'il baptisait les gens en 1933, ce qui a d'ailleurs amené certains pasteurs du message à déclarer que le « message du temps de la fin » (comprenez le message de Branham lui-même) a commencé cette année-là. Tout en considérant que le « message de la Pentecôte » a commencé en 1906 (toujours d'après Branham) sur la rue Azusa à Los Angeles, nous sommes devant deux possibilités :

- soit l'âge de Laodicée est divisé en deux parties (chacune avec son message) et donc il y a eu deux messagers pour l'âge de Laodicée; or ceci est contraire à ce que le prophète Branham a enseigné puisqu'il a dit qu'il n'y a qu'UN SEUL messager par âge
- soit on soutient (en accord avec l'enseignement du prophète) qu'il n'y a qu'UN SEUL messager par âge et donc que chaque messager est dépositaire et transmetteur d'un message, ce qui implique alors à dire qu'il y a ici deux âges : celui qui reçoit le message de la Pentecôte (baptême du Saint-Esprit & restauration des dons) et celui qui reçoit le message du temps de la fin (la lumière du soir)



Quelle est la bonne option à choisir, surtout quand on sait que Branham a déclaré que nous ne sommes pas dans l'âge pentecôtiste (qu'il identifie lui-même dans sa théorie à l'âge de Laodicée qui est le « septième âge ») ?
Kagemni003
Kagemni003


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